Fra tysk til dansk

Efter næsten fire ugers rundrejse i det sydlige Europa er vi nu kommet tilbage til Danmark igen – og skolen er også gået i gang.

Den sidste del af ferien opholdte vi os i tre tysktalende lande: Schweiz, Lichtenstein og Tyskland. Inden vi kørte til Schweiz havde vi dog tirsdag for to uger siden en sidste dag ved Gardasøen.

Desværre startede vejret ikke så godt. Så efter en time ved poolen blev vi nødt til at gå ned på værelset – for ud over regn kom der også torden. Heldigvis klarede det op efter en times tid. Og så kunne vi være ved poolen helt til de lukkede klokken 19.

Bagefter spillede jeg lidt fodbold med far, inden vi spiste aftensmad hjemme. Og så var det ellers i seng – lidt tidligere end de andre dage.

Dagen efter kørte vi så mod vores næste hotel i Schweiz – en tur på godt tre timer. Her var værelset ikke helt klar, så vi spiste en (dyr) pizza nede i byen, inden vi checkede ind. Bagefter var vi nogle timer ved poolen, inden vi sluttede med en let aftensmad (hovedsageligt bestående af brød). Og så så vi ”Min Søsters Børn i Afrika”, inden det var sovetid.

Vores første hele dag i Schweiz blev brugt på en tur til nabobyen Locarno. Her gik vi lidt rundt (og fik en is), inden vi spiste frokost ved søen. Byen var dog ikke så spændende, så efter et par timer kørte vi tilbage mod hotellet – med et stop ved supermarkedet.

Resten af dagen blev brugt ved poolen – samt ikke mindst hotellets spa-afdeling. Her var der både boblebad, koldtvandsbassin, dampbad og sauna – og jeg var vild med det hele. Så mon ikke jeg skal med mor i Frederiksberg Svømmehals wellness-afdeling, når jeg bliver lidt ældre.

Aftensmaden bestod endnu en gang af lidt let mad på værelset. Og bagefter var det så sovetid igen.

Næste dag blev tilbragt nogenlunde på samme måde. Her tog vi bare til Ascona i stedet – der var en noget mere hyggelig by. Først gik vi rundt ved søen og bagefter i de snævre gader. Her spiste vi også frokost på en noget mærkelig restaurant.

Vi fik fire retter – og første ret bestod af en stor pølse på et spækbræt. Den skulle vi selv skære lidt af, inden brættet blev båret ud igen. Bagefter kom overtjeneren med en stor skål pasta, der blev øst op på vores tallerken. Og så blev der stillet en kæmpe pose parmesan på bordet.

Ret nummer tre var en række oste, som vi også selv skulle skære – inden de blev fjernet igen. Og til sidst kom der en bradepande på bordet med en helt kage. Det var en noget mærkelig oplevelse. Og jeg ville da nok også hellere have haft en burger.

Lørdag skulle vi så videre til den næste destination i Schweiz. Afstanden var ikke så lang, men da det var bjergkørsel meget af vejen, tog det ret lang tid. Og desværre blev jeg også køresyg og kastede op.

På turen stoppede vi ved en kæmpe kirke, der var i en meget lille landsby midt i bjergene. I byen fik vi også en is, inden vi kørte videre.

Efter tre timers kørsel var vi fremme i byen Täsch, hvor vi skulle have en enkelt overnatning. På hotellet havde de nogle søde kaniner, som vi kunne komme ind til og kæle med. Aftensmaden blev indtaget på hotellet. Her fik jeg kyllinge-nudgets og pommes frites – hvilket var en dejlig afveksling til den meget pizza og pasta, som jeg havde spist tidligere.

Næste dag spiste vi morgenmad og checkede ud. Inden vi kørte fra byen skulle vi dog først op på et meget højt bjerg med kabelbane.

Første del af turen gik dog med tog til nabobyen Zermatt, der er helt bilfri. Her gik vi igennem byen til kabelbanen. Turen opad foregik med flere stop – og et enkelt skifte. Men til sidst var vi helt oppe på toppen af Kleine Matterhorn i 3.883 meters højde – hvilket var nu højderekord for Vilde og jeg.

Dagen før havde vi købt Toblerone, som vi havde medbragt på toppen. Årsagen til det var, at Toblerone er inspireret af formen på Matterhorn – som vi burde kunne se fra Kleine Matterhorn. Desværre var det skyet, så det var svært at se toppen.

Vi spiste dog lidt Toblerone alligevel, inden Vilde og jeg skyndte os indenfor. For det var hundekoldt i vinden og den kolde luft.

Det blev dog ikke meget varmere, da vi bagefter besøgt isgrotterne, der var boret ind i gletsjeren på toppen af Kleine Matterhorn. Så selvom isskulpturerne var flotte, så blev vi der ikke så længe.

Heldigvis fik vi hurtigt varmen igen, da vi kom godt en kilometer længere ned. For her skinnede solen og luften var ikke så kold. Og efterhånden forsvandt skyerne også, så vi (næsten) kunne se hele Matterhorn.

Efter lidt tid kørte vi det sidste stykke ned til Zermatt igen, hvor vi spiste frokost. Og så var der kun en kort togtur tilbage, inden vi kunne hente vores bil og køre mod Lichtenstein.

Afstanden til Lichtenstein var i kilometer ikke så lang. Men turen tog alligevel fire timer – fordi stort set hele turen var bjergkørsel med en masse sving. Og vi nåede da også op i 2.400 meters højde.

Derfor var vi også først fremme ved vores næste hotel klokken 21. Så der gik ikke lang tid før, at jeg sov.

Efter en par travle dage startede vi vores første og eneste hele dag i Lichtenstein med at slappe af et par timer på værelset efter morgenmaden – hvor jeg legede med Playmobil sammen med Vilde.

Senere kørte vi ind til hovedstaden Vaduz, hvor vi gik lidt rundt og spiste frokost. Byen var dog ikke noget særligt, så vi besluttede at gå op til kongeslottet, der lå et stykke over byen.

Da vi kom ned igen, fik vi handlet lidt, inden vi kørte tilbage til hotellet. Her var Vilde og jeg i karbad, og bagefter spiste vi aftensmad på hotellets restaurant.

På restaurantens toilet var der i øvrigt bolsjer. Så pludselig havde både Vilde og jeg svært ved at holde os, når vi skulle tisse. Og derfor kunne vi absolut ikke vente, til vi kom op på værelset igen.

Forrige tirsdag kørte vi så videre til vores sidste stop på ferien – Nürnberg i Tyskland. Heldigvis slap vi for bjergkørsel denne gang. Til gengæld kom vi igennem fire forskellige lande på den 3,5 timer lange køretur: Lichtenstein, Schweiz, Østrig og Tyskland.

Vores hotelværelse i Nürnberg bestod rent faktisk af to værelser med en gang imellem. Så Vilde og jeg sov på det ene værelse, mens mor og far sov på det andet.

Resten af dagen blev brugt på at slappe lidt af – afbrudt af en enkelt tur i supermarkedet. Aftensmaden blev spist på hotellet – hvor jeg fik en dejlig burger.

Næste dag slappede vi af et par timer på værelset efter morgenmaden, inden vi tog med metroen ind til centrum af Nürnberg. Her gik vi lidt rundt byen og kiggede på butikker. Og vi fik også skrevet et par postkort på en café.

Aftensmaden (inklusiv en isdessert) blev spist på et steakhouse, inden vi kørte tilbage med metroen igen. Og for en gang skyld var vi i seng ”allerede” klokken 20.30.

Næste morgen skulle vi så af sted til det, som var årsagen til vores stop i Nürnberg – Playmobil Fun Park. Det var en forlystelsespark med Playmobil som tema.

En stor del af parken bestod af en række legepladser. Og så var der også en kæmpe sandkasse, hvor man kunne finde guld og ædelstene, som man kunne lægge i en lille Playmobilkiste.

Vilde og jeg lavede også en Playmobil-mand og en Playmobil-kvinde, inden vi skulle spise frokost (hvor vi fik Playmobil-plastikkopper). Efter frokost legede vi med Playmobil i en kæmpe hal. Og så sluttede vi af med at få badetøj på, så vi kunne plaske med vand.

Vi kunne godt have været der endnu længere, men til sidst var parken desværre ved at lukke. På vejen ud kom vi igennem en kæmpe butik, hvor man kunne få alt i Playmobil. Så det var rigtig svært at vælge, men til sidst fandt vi hver to æsker Playmobil, som vi gerne ville have med hjem.

På vejen tilbage til hotellet handlede vi i et supermarked – og så spiste vi også på Burger King. Så det var en rigtig god dag med både Playmobil og burger.

I fredags var det så blevet tid til at køre den lange tur tilbage mod Danmark. Første del af turen bød på lidt over 600 kilometer til færgen i Rostock. Heldigvis gik den fint, så efter seks timer (og to korte stop) var vi fremme.

Her handlede vi lidt i en grænsebutik, inden vi kørte til færgen – og ventede en times tid før vi kunne ombord. På færgen fik vi fiskefillet og pommes frites. Og da vi kom i land igen, faldt vi hurtigt i søvn.

Så turen nordpå igennem Danmark oplevede vi ikke rigtigt – for vi vågnede begge to først, da vi var på Frederiksberg (og blev vækket). Så det var bare lige ud af bilen, op ad trapperne – og så i seng igen.

Efter fire uger var det rart at være hjemme igen – ikke mindst hos veninderne. Rosa var godt nok ikke hjemme, men jeg legede med Olivia hele lørdagen.

Søndag var det så fars fødselsdag. Så jeg stop op klokken 6 og dækkede et fint morgenbord til ham. Og da alle var oppe, spiste vi morgenmad sammen – hvor far også fik sin gave.

Gaven bestod af en æske (som Vilde havde pyntet), der var fyldt med lækkerier, som han godt kunne lide – slik og øl. Alt sammen noget vi i hemmelighed havde fundet sammen med mor. Jeg havde også skrevet et fint fødselsdagskort og ikke mindst malet på en øloplukker til ham.

Bagefter hjalp far os med at samle det Playmobil, som vi havde købt. Og om eftermiddagen kom mormor og morfar på besøg – hvor vi spiste boller og en lagkage, som Vilde og jeg helt selv havde lavet. Alle var vist meget imponerede over, hvor flot den var blevet (og hvor godt den smagte).

Mandag skulle jeg så tilbage i SFO’en igen. Det var rigtig dejligt at se de andre. Og om aftenen var jeg til fodbold.

I forgårs var jeg igen i SFO. Og om eftermiddagen fejrede vi Rosas fødselsdag (dagen før) i gården med lagkage. Bagefter legede Rosa, Olivia og jeg sammen, indtil vi skulle spise.

Sent om aftenen (inden mor og far var gået i seng) vågnede jeg ved, at jeg skulle tisse. Og da jeg var på vej ind i seng igen, blev jeg lige nødt til at spørge far ”Hvad hed den første krydderurt i verden?”. Det spørgsmål undrede far sig vist lidt over.

I går havde vi så første skoledag i 2.A. Her fik vi nye pladser og nye skolebøger. Og vi fortalte også om ferien og læste postkort op – bl.a. det, som jeg havde skrevet. Om aftenen var jeg til fodbold igen.